saana_tyni_moppitakki_lq_2.jpg

Hän on moppitakkinen tyttö

Otsikossa leikitellään Dingon legendaarisen kappaleen kertosäkeellä, mutta Vileda Professionalin toimistolle asteleva Saana Tyni ei ole tyttö. Hän on itsevarma nainen, supersiistijä, toimitusjohtaja, äiti, ja mikäli siivousalan toimijoilta kysytään, on hän myös Linnan juhlien kiistaton kuningatar vuosimallia 2019. 


Saana Tyni sai kutsun Linnan juhliin, kun hänen edustamansa kotisiivouspalveluja tarjoava yritys, Koti Puhtaaksi Oy, valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi pienten organisaatioiden sarjassa. Itse juhliin Saana saapui maankuulussa moppitakissa, joka kätki alleen siivouspyyhkein koristellun iltapuvun. Moppitakin valmistuksessa käytetyt mopit, ovat alun perin kotoisin Vileda Professionalin Salon tuotantolaitokselta, ja ennen moppitakkiin päätymistä niillä oli siivottu satojen suomalaisten koteja. Asuvalinnallaan Tyni halusi herättää keskustelua siivousalan arvostuksesta sekä ympäristöystävällisyydestä.

- Valtaosa palautteesta on ollut positiivista, niissä muutamissa negatiivisissa (palautteissa) on huomautettu, että mopit eivät näytä käytetyiltä, tai että satojen siivouskertojen jälkeen mopit varmasti haisevat. Heille voin kuitenkin kertoa, että moppitakki on kylläkin tehty käytetyistä (mopeista) ja se ei missään nimessä haise. – hymähtää Tyni.

Tähän negatiiviseen palautteeseen kiteytyy sekä ennakkoasenteita, että tiedonpuute joka kuluttajien keskuudessa vallitsee ammattisiivouksesta. Monelle ulkopuoliselle tulee vielä tänä päivänä yllätyksenä, että ammattikäyttöön tarkoitetut siivousvälineet ovat hyvin erilaiset kuin perinteiseen kuluttajakäyttöön soveltuvat tuotteet. Ammattikäyttöön tarkoitetut siivousvälineet on suunniteltu kestämään jokapäiväistä kovaa käyttöä, ja kestävimmät mopit ovat täysin käyttökelpoisia vielä tuhannen pesukerran jälkeen. Tyni toivoo, että kuluttajienkin keskuudessa alettaisiin ympäristöteemojen lisäksi, myös puhumaan materiaalien kestävyydestä, ja että siivousalan toimijat näyttäisivät tässä esimerkkiä: Vaikka tuotetta mainostettaisiin vihreänä, niin se muuttuu hyvin nopeasti harmaaksi ja mustaksi jos se on muutaman käyttökerran jälkeen kelvoton. Minun mielestä tällaistenkin seikkojen huomioon ottaminen on iso vihreä teko.

Samaan hengenvetoon on hyvä todeta, että kotisiivouspalvelujenkin ostaminen edustaa hyvin ympäristöystävällistä kulutusta. Palvelujen ostaminen ei sinänsä vaadi minkäänlaista raaka-aineiden käyttöön pohjautuvaa tuotantoa, tai johda juuri minkäänlaisen jätteen syntymiseen. Kotitalousvähennyksen avulla kotisiivouspalvelujen hankkiminen ei myöskään kurita kukkaroa liialti, vaan nykyään on monilta osin aiheellista puhua siivouspalveluista arjen edellytyksenä, eikä arjen luksuksena.

Ympäristönäkökulman lisäksi Tyni on moneen otteeseen kertonut halustaan kehittää siivousalan arvostusta parempaan suuntaan. Ala painii edelleen etenkin näkymättömyyshaasteen kanssa, mikä käytännössä tarkoittaa, että ammattisiivoukseen ei juurikaan kiinnitetä huomiota ennen kuin siinä ilmenee selkeitä puutteita. Vaikka kotisiivouksesta saatava palaute on luonteeltaan suoraviivaisempaa, niin yleisellä tasolla voidaan kuitenkin todeta, että paras palaute siivousalalla on palautteen puuttuminen. Tähän vaikuttaa varmasti moni tekijä, mutta Tynin mukaan arvostuksen ja näkyvyyden nostamisen keskiössä ovat siivousalan ammattilaiset itse: Kyllä se lähtee meistä itsestä. Sellainen vanha ajattelu ei pidä paikkaansa, että meidän alaa ei arvosteta, sellainen ajatus joutaa jo romukoppaan. Meidän pitää itse ensin arvostaa omaa tekemistämme ja omaa alaamme, sitä kautta nostetaan sen arvostusta myös muiden silmissä.

Tynin sanomaan on vaikea olla yhtymättä. Alan arvostus on kuitenkin vuosien saatossa kasvanut huomattavasti, ja omaa kieltään alan arvostuksesta puhuu myös se tosiasia, että siivousalan yritys on vuonna 2019 palkittu vuoden parhaana työpaikkana. Vaikka suurin osa Tynin ajasta kuluu nykyään hallinnollisiin tehtäviin, pyrkii hän aina mahdollisuuksien mukaan osallistumaan itse siivoustyöhön. Parasta siistijän ammatissa on Tynin mielestä, että kunto pysyy hyvänä, ja että työstä saa suoran palautteen tarkastelemalla omaa jälkeään. Erityistä mielihyvää tuottaa ajatus siitä, miten mukava asiakkaan on palata vastikään siivottuun kotiin. Tyni mainitsee kuitenkin, että kuntoaspektissa on hyvä muistaa uusien tuotteiden tuomat parannukset ergonomiaan. Vaikka siivoojan työ vaatii paljon liikkumista, ovat innovatiiviset tuotteet keventäneet valtavasti tätä perinteisesti raskaaksi miellettyä alaa.

Kodit puhtaiksi?

Suomalaisten siivousosaaminen on Tynin mukaan yleisesti ottaen hyvällä tasolla, tiettyihin perusvirheisiin törmää hänen mukaan kuitenkin tämän tästä. Yksi näistä on virheellinen puhdistusaineen annostelu. Keskuudessamme elää edelleen sitkeä myytti, jonka mukaan puhdistusaineen annostelua lisäämällä päästään eroon vaikeistakin tahroista. Toinen yleinen erhe on vääränlaisen aineen käyttö väärällä pinnalla. Vääränlainen aine on näissä tapauksissa haitaksi pintamateriaaleille, ympäristölle ja voi pahimmassa tapauksessa jopa pilata siivottavan pinnan.

Siistijän ammatissa törmää Tynin mukaan toisinaan myös siihen, että koteja on siistitty ennen siistijän saapumista. Tämä saattaa näyttäytyä esim. kodin viimeisen päälle järjestämisenä ennakkoon, tai jonkin näkyvän pinnan, kuten keittiönpöydän, pyyhkimisenä ennen siistijän saapumista. Vaikka siistiminen ennen siistijän saapumista on ajatuksena ristiriitainen, suhtautuu Tyni asiaan huumorilla, ja huomauttaa käytännön usein loppuvan jo muutaman käynnin jälkeen: Ei todellakaan tarvitse, eihän autoakaan esipestä ennen kuin se viedään pesuun.” 

Kotisiivouspalveluja kohtaan esiintyy edelleen mitä erilaisimpia ennakkoasenteita. Tynin mukaan niissä on kuitenkin suurimmilta osin tapahtunut merkittäviä positiivisia muutoksia. Kotisiivouspalvelujen hankkimista ei juurikaan enää häpeillä, päinvastoin kotisiivouspalveluista ja niitä tarjoavista yrityksistä keskustellaan paljon mm. sosiaalisessa mediassa, jossa ihmiset jakavat omia kokemuksiaan niiden käytöstä. Tämä on omalta osaltaan myös johtanut laatutietoisuuden lisääntymiseen, ja ihmiset tietävät entistä paremmin mitä kotisiivouspalvelulta sopii odottaa.

Linnan juhlista

Linnan juhlat olivat Tynin mukaan aivan ainutlaatuinen kokemus, ja oli huimaa seurata kuinka suurta kiinnostusta asuvalinta oli herättänyt. Tyni kertoo, että ihmiset rentoutuivat silminnähden kameroiden sammuttua, ja sekä juhlissa että jatkoilla vieraat hakivat aktiivisesti kontaktia jutellakseen joko Suomen itsenäisyydestä, tai Tynin asuvalinnasta.


Kuva: Atte Leskinen Photography

Kaiken tämän keskellä Tyni pitää kuitenkin edelleen jalat visusti maassa. Hän kertoo, että saa edelleen kulkea rauhassa, eikä saavutettu menestys ole liiemmin näyttänyt nurjaa puoltaan: ”Jonkun verran ihmiset jo tunnistaa kadullakin, uskon että jos vedän tuon moppitakin päälle ja lähden kävelemään niin sitten vielä enemmän. Se on tainnut ihmisillä jäädä enemmän mieleen, kun mun kasvot.” - naurahtaa Tyni